Hiligsmann, PhilippeMineur, ValentineValentineMineur2025-02-042025-02-042023https://dial-mem.test.bib.ucl.ac.be/handle/123456789/37324Deze scriptie vergelijkt de websites visitflanders.com en visitwallonia.be. De eerste heeft als doel internationale bezoekers aan te trekken door het promoten van Vlaanderen als toeristische bestemming, terwijl de tweede zich richt op de promotie van Wallonië voor zowel een nationaal als internationaal publiek. De scriptie is onderverdeeld in twee praktische delen. In het eerste deel onderzoeken we de doeltreffendheid van de startpagina's van deze websites en identificeren we hun sterke en zwakke punten. Het tweede deel richt zich op het interculturele aspect van de websites. Daarbij onderzoeken we in hoeverre ze rekening houden met interculturaliteit. Hierbij analyseren we met name de structuur, afbeeldingen en gepresenteerde suggesties. Onze analyse richt zich specifiek op de steden Antwerpen en Gent op visitflanders.com en de steden Namen en Luik op visitwallonia.be. Bovendien analyseren we de inhoud beschikbaar in het Nederlands, Frans, Duits en Engels. Om onze aanpak beter te structuren, steunen we op het theoretisch kader van onderzoekers zoals Fernández-Cavia, Rovira, Díaz-Luque en Cavaller. In het eerste deel van de analyse maken we gebruik van hun Web Quality Index. Bovendien hanteren we de typologie van Viallon en Henneke-Lange, die zal worden toegepast in de tweede analyse.This thesis compares the websites visitflanders.com and visitwallonia.be. The former aims to attract international visitors by promoting Flanders as a tourist destination, while the latter focuses on promoting Wallonia to both national and international audiences. The thesis is divided into two practical parts. In the first part, we examine the effectiveness of the home pages of these websites and identify their strengths and weaknesses. The second part sheds light on the intercultural aspect of the websites, where we examine the extent to which they take interculturalism into account. Here, we analyse in particular the structure, images and suggestions presented. Our analysis focuses specifically on the cities of Antwerp and Ghent on visitflanders.com and the cities of Namur and Liège on visitwallonia.be. Moreover, we analyse the content available in Dutch, French, German and English. To better structure our approach, we rely on the theoretical framework of researchers such as Fernández-Cavia, Rovira, Díaz-Luque and Cavaller. In the first part of the analysis, we use their Web Quality Index. Moreover, we adopt Viallon and Henneke-Lange's typology, which will be applied in the second analysis.toerismewebsiteWebsitelokalisatievisitflanders.comvisitwallonia.beinterculturaliteitdoeltreffendheidstartpaginaVergelijkende analyse van de toeristische websites van visitflanders.com en visitwallonia.betext::thesis::master thesisthesis:42565