Stéphanie VanastenDehaeseleer, AdrienAdrienDehaeseleer2025-02-042025-02-042022https://dial-mem.test.bib.ucl.ac.be/handle/123456789/29530Deze masterproef verkent de Europabeelden die het onderwerp zijn van drie boeken: de postuum gepubliceerde herinneringen van de Oostenrijkse schrijver Stefan Zweig Die Welt von Gestern (1942) en de reisverslagen In Europa (2004) en Grote verwachtingen (2021) van de Nederlandse auteur Geert Mak. Het doel van deze masterproef is om aan te tonen dat de manier waarop Stefan Zweig en Geert Mak over Europa in hun literaire non-fictie schrijven, ondanks hun humanistische en pacifistische bekommernissen, niet helemaal verenigbaar is met een Europees vredesproject. Om deze hypothese te staven, werd gebruik gemaakt van de benaderingen van de histoire croisée, imagologie en ideologiekritiek. Centraal in deze masterproef staat ook het essay van Dag Nikolaus Hasse Was ist europäisch? Zur Überwindung kolonialer und romantischer Denkformen uit 2021, waarin wordt gepleit voor een nieuwe, gedekoloniseerde en gederomantiseerde invulling van Europa. Volgens deze Duitse historicus en filosoof is dit de enige manier om een vreedzaam en verenigd continent op te vatten. Uit de analyse blijkt dat de Europabeelden in de bestudeerde werken van Zweig en Mak voor polarisering en uitsluiting zorgen, aangezien ze sterk gericht zijn op West- en Midden-Europa. Daardoor wordt Oost-Europa vergeten. Bovendien berusten deze Europabeelden vooral op een problematische, intellectualistische invulling van cultuur en zijn ze koloniaal en romantisch getint. Ze laten bijgevolg weinig plaats voor een open en dynamische invulling van Europa die de vrede op het continent zou kunnen handhaven.This master's thesis explores the images of Europe that are the subject of three books: the posthumously published memories of the Austrian writer Stefan Zweig Die Welt von Gestern (1942) and the travel reports In Europa (2004) and Grote verwachtingen (2021) by the Dutch author Geert Mak. The aim of this master's thesis is to show that the way Stefan Zweig and Geert Mak write about Europe in their literary non-fiction, despite their humanist and pacifist concerns, is not entirely compatible with a European peace project. To substantiate this hypothesis, the approaches of the histoire croisée, imagology and ideology criticism were used. Also central to this master's thesis is the essay by Dag Nikolaus Hasse Was ist europäisch? Zur Überwindung kolonialer und romantischer Denkformen from 2021, which argues for a new, decolonized and deromanticized interpretation of Europe. According to this German historian and philosopher, this is the only way to conceive of a peaceful and united continent. The analysis shows that the images of Europe in the studied works by Zweig and Mak cause polarization and exclusion, as they are strongly focused on Western and Central Europe. As a result, Eastern Europe is forgotten. Moreover, these images of Europe are mainly based on a problematic, intellectualistic interpretation of culture and have a colonial and romantic tinge. They therefore leave little room for an open and dynamic interpretation of Europe that could maintain peace on the continent.EuropaStefan ZweigGeert MakLiteratuurNon-fictieCultuurMulticulturaliteitImagologieFilosofieIdeologiekritiekNaar een verenigd en vreedzaam Europa ? Een vergelijkend onderzoek naar Europabeelden in In Europa (2004) en Grote verwachtingen (2021) van Geert Mak en Die Welt von Gestern (1942) van Stefan Zweigtext::thesis::master thesisthesis:34938