Van Goethem, KristelCatteau, LéaLéaCatteau2025-02-042025-02-042023https://dial-mem.test.bib.ucl.ac.be/handle/123456789/33774In deze scriptie wordt nagegaan of Franstalige CLIL-leerlingen beter in staat zijn scheidbare en onscheidbare werkwoorden in de doeltaal, het Nederlands, te beheersen dan niet-CLIL-leerlingen. Deze analyse is gebaseerd op teksten uit het MulTINCo-corpus, geschreven door drie categorieën studenten: moedertaalsprekers van het Nederlands, CLIL-studenten en niet-CLIL-studenten. Om een duidelijker beeld van de problematiek te krijgen, maken we eerst een overzicht van de verschillende soorten vreemdetalenonderwijs in Europa en vervolgens, meer specifiek, in België. België is een land waar officieel drie officiële talen naast elkaar bestaan: Frans, Nederlands en Duits en waar het onderwijs wordt beheerd door drie verschillende gemeenschappen die elk hun eigen pedagogische regels toepassen. Na een overzicht van de verschillende standpunten betreffende de positieve of negatieve effecten van CLIL-onderwijs en op basis van de verschillende studies die over dit onderwerp zijn uitgevoerd, voornamelijk in het kader van het GOA-project, richten wij ons op het onderwerp dat centraal staat in dit scriptie, namelijk scheidbare en onscheidbare werkwoorden in het Nederlands. Na een herinnering aan de voorwaarden die bepalen of een werkwoord scheidbaar is of niet, de regels voor vervoeging, spelling en structuur van dit soort werkwoorden, konden we het corpus van in het Nederlands geschreven teksten analyseren. Deze analyse bestaat uit een overzicht van de frequentie en variatie in het gebruik van scheidbare en onscheidbare werkwoorden en van de fouten die in deze werkwoorden worden aangetroffen. Nadat we deze resultaten hebben opgesomd, vergelijken we ze vanuit verschillende invalshoeken om te bepalen of onze hypothesen juist zijn, namelijk dat CLIL-leerlingen meer van deze werkwoorden zullen gebruiken dan niet-CLIL-leerlingen en dat ze minder fouten zullen maken.This thesis examines whether French-speaking CLIL learners are better at mastering separable and inseparable verbs in the target language, Dutch, than non-CLIL learners. This analysis is based on texts from the MulTINCo corpus, written by three categories of students: native speakers of Dutch, CLIL students and non-CLIL students. To get a clearer picture of the issues, we first make an overview of the different types of foreign language teaching in Europe and then, more specifically, in Belgium. Belgium is a country where officially three official languages coexist: French, Dutch and German and where education is managed by three different communities, each of which applies its own pedagogical rules. After an overview of the different points of view regarding the positive or negative effects of CLIL teaching and on the basis of the different studies carried out on the subject, mainly in the context of the GOA project, we turn to the topic at the heart of this thesis, namely separable and inseparable verbs in Dutch. After reviewing the conditions that determine whether a verb is separable or not, the rules for conjugation, spelling and structure of such verbs, we were able to analyse the corpus of texts written in Dutch. This analysis consists of a survey of the frequency and variation in the use of separable and inseparable verbs and of the errors found in these verbs. After listing these results, we compare them from different angles to determine whether our hypotheses are correct, namely that CLIL learners will use more of these verbs than non-CLIL learners and that they will make fewer errors.CLILwerkwoordenscheidbaarseparableBelgiumverbsNT2De verwerving van scheidbaar en onscheidbaar samengestelde werkwoorden bij leerders van het Nederlands in Franstalig België (CLIL en niet-CLIL)text::thesis::master thesisthesis:39712