Vanasten, StéphanieVandenberghe, LoriLoriVandenberghe2025-02-042025-02-042019https://dial-mem.test.bib.ucl.ac.be/handle/123456789/12751Eerdere studies betreffende het koloniale verleden hebben onderzoek gevoerd naar de representatie in geschiedenisleerboeken en in de literatuur. Hoewel de media kritiek heeft op de kennis over het koloniale verleden, werd er weinig onderzoek verricht naar het koloniale verleden in het onderwijs, naast het geschiedenisonderzoek. In deze scriptie ligt de focus op de Congo-literatuur in de leerboeken Nederlands in Vlaanderen. De leerboeken worden bestudeerd aan de hand van de beschrijvend-analytische methode die oog heeft voor details en gebaseerd is op vooraf bepaalde vragen die beantwoord zullen worden. Uit de resultaten blijkt dat een deel van de leermethodes de Congo-literatuur oppervlakkig bespreekt en in verschillende gevallen enkel gebruikt om de kenmerken van een literaire stroming te benoemen. Een aantal leermethodes grijpen echter de kans om het koloniale verleden uitgebreid te bespreken, waardoor de leerlingen een genuanceerd beeld krijgen op het koloniale verleden en hier kritisch over kunnen nadenken.Previous studies on the colonial past have investigated representation in history books and literature. Although the media criticize the knowledge of the colonial past, little research has been done on the colonial past in education, in addition to history research. In this thesis, the focus is on the Congo literature in the textbooks Dutch in Flanders. The textbooks are studied using the descriptive analytical method that has an eye for detail and is based on predetermined questions that will be answered. The results show that some of the learning methods discuss the literature about the Congo superficially and in several cases only uses the literature to describe the characteristics of a literary movement. However, a number of teaching methods take the opportunity to discuss the colonial past in detail, giving the pupils a nuanced picture of the colonial past and allowing them to think about the past in a critical way.Leerboekenonderwijskoloniale verledenCongoleerboekenanalysetextbookseducationcolonial pastDe bijdrage van de Congo-literatuur aan de verwerking van het koloniale verleden in Vlaanderentext::thesis::master thesisthesis:18918