Loading...
Thumbnail Image

Literatuur onder vuur? Onderzoek naar de plaats en integratie van literatuur in de NVT-lessen in Franstalig België

(2017)

Files

WannynJessica_4016-14-00_2016-2017.pdf
  • UCLouvain restricted access
  • Adobe PDF
  • 1.92 MB

Details

Supervisors
Faculty
Degree label
Abstract
Met deze scriptie wilde ik een actueel beeld geven van de stand van zaken rond de plaats en integratie van de Nederlandse literatuur in het NVT-onderwijs in Franstalig België. Hierbij werden de volgende vragen gesteld: Welke plaats wordt er volgens de officiële richtlijnen verleend aan de literatuur in het vreemdetalenonderwijs, uitgaande van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader en kijkend naar de leerplannen van de Franse gemeenschap in België? Hieruit blijkt dat literatuur zeer beperkt opgevat wordt. Literatuur wordt vooral gekoppeld aan hogere niveaus, komt uitsluitend aan bod in de leesvaardigheid en in de socioculturele vaardigheden. De plaats die literatuur effectief in een NVT-klas krijgt, is voorts onderzocht aan de hand van een enquête voor de leerkrachten Nederlands uit de derde graad ASO. De resultaten van de enquête hebben uitgewezen dat slechts 44% uit de 100 onderzochte leerkrachten al literatuur in de klas hebben behandeld. De rest heeft nooit literatuur gebruikt omwille van tijdsgebrek, gebrek aan voorbeelden in de schoolhandboeken, en moeilijkheidsgraad van de literaire tekst. Leerkrachten die literatuur aan bod laten komen, hanteren een breed scala aan literaire teksten die niet specifiek gebonden aan de literaire canon zijn. Met het aanbieden van literatuur in de taalklas streven ze naar de volgende leerdoelen na, namelijk de talige vaardigheden van de leerlingen stimuleren. Ten slotte werd specifieke aandacht besteed aan de praktische toepassingen aan de hand van drie lesvoorstellen bestemd voor de leerlingen van de derde graad ASO. Wat de beproefde literatuurles betreft, past het gekozen stripverhaal niet bij het taalniveau van de leerlingen. Ten gevolge heeft de literatuurles niet de interesse van de leerlingen voor de Nederlandse literatuur en cultuur opgewekt omwille van de tekstkeuze en de didactische benadering. Het kiezen van een geschikte tekst en van de bijbehorende didactische benadering om het interpretatievermogen van de leerlingen te ontwikkelen zorgt mijns inziens voor moeilijkheden in de literatuurdidactiek.