Loading...
De culturele meerwaarde van literatuur in het NVT-onderwijs in Franstalig België : tussen verwachtingen en ervaringen van leerlingen in het vierde, vijfde en zesde leerjaar secundair onderwijs : een leerlinggericht onderzoek
Files
ChenuGeraldine-27251700-2019.pdf
Open access - Adobe PDF
- 2.73 MB
Details
- Supervisors
- Faculty
- Degree label
- Abstract
- Het gebruik van literatuur in NVT-lessen staat vaak ter discussie. Ondanks de richtlijnen die in boeken en leerplannen staan, wordt het nut van literaire teksten soms in twijfel getrokken. Voornamelijk betreuren de leerkrachten een gebrek aan praktijkgerichte informatie en voorbeelden. Deze scriptie is een poging om deze hiaat te vullen. Eerst geeft deze scriptie een kort overzicht van de belangrijkste concepten en informatie betreffende literatuur- en cultuuronderwijs. Dan komt het praktische gedeelte van de scriptie aan bod met twee verschillende stappen die een antwoord op twee verschillende onderzoeksvragen geven. De eerste onderzoeksvraag peilt naar de verwachtingen, ervaringen en behoeftes van de leerlingen van de drie laatste jaren van het secundair onderwijs in het NVT-onderwijs in Franstalig België ten opzichte van het integreren van literatuur. Er wordt geprobeerd om een algemeen beeld van de huidige situatie via een online-enquête te schetsen. De tweede stap van dit onderzoek vertrekt uit het feit dat literatuur cultuur aan de leerlingen kan aanbieden en leren. Er wordt dan onderzocht hoe een literaire tekst effectief cultuur aan leerlingen kan laten ontdekken. Dit wordt onderzocht aan de hand van een opgebouwde lessenreeks met als basis een literair werk met culturele realia. Leerlingen vullen ook een vragenlijst in om te checken of deze culturele elementen wel worden aangeleerd. De vragenlijsten hebben ook als doel een mogelijke gedragsverandering van de leerlingen voor en na de lessenreeks te bepalen. Wat zijn de ervaringen van de leerlingen? Wat verwachten ze van literaire werken? Hebben ze van de lessenreeks genoten? Hebben ze van de lesuren culturele elementen onthouden? zijn een paar vragen waarop deze scriptie probeert te antwoorden.